Kinderen met een hoog ontwikkelde cognitieve kant vertonen vaak gedragingen die kenmerkend kunnen zijn voor slimme kids. Hoogbegaafdheid is een uitgebreid begrip, vaak besproken en bekritiseerd, gebagatelliseerd. Hoogbegaafdheid is niet alleen in een magisch IQ cijfer uit te drukken. Dat zou ieder individu absoluut te kort doen. Waar het om gaat is dat hoogbegaafdheid vaak een grote impact heeft op de persoonlijkheid of het ‘zijn’ van het kind. Het hebben van een hoog IQ op zich is vaak niet de reden dat kinderen worden aangemeld voor integratieve kindercounseling/ – therapie. Maar wat dan wel? De kenmerken die veel voorkomen bij hoogdbegaafde kids zijn de volgende:
1. een sterk rechtvaardigheidsgevoel
2. vaak een hoge gevoeligheid : intellectueel(- bv onderzoeken/ analyseren/ out-of-the-box denken), beeldend, zintuiglijk, psychomotorisch of emotioneel
3. een kritische instelling – niet alleen ten opzichte van anderen maar vooral ook ten op zichte van zichzelf
4. de lat hoog leggen – vaak onbewust voor zichzelf en hun omgeving wat vaak leidt tot teleurstellingen
5. zich ‘anders’ voelen
Daardoor kunnen in het dagelijks leven kunnen de volgende problemen zich voordoen: teleurgesteld zijn in zichzelf, verveling, overprikkeling, zich niet begrepen voelen, zich aanpassen aan de groep ten kosten van hun eigen leerbehoefde, geen aansluiting vinden, woede uitbarstingen of verdriet.
Het bewust worden van de ‘zijnskenmerken’ of ik noem ze liever overeenkomsten helpt zowel ouders als kinderen. Daarnaast heeft elk kind een geheel individuele aanpak nodig, een aanpak die is afgestemd op de behoefte van het kind.
Herken jij dit bij jouw kind of wellicht wel bij jezelf? Neem dan gerust eens contact op om verder te praten. Wist je dat een telefonisch adviesgesprek vrijblijvend is en soms al genoeg om je kind weer een stukje verder te helpen.
Bronnen: Dabrowski – “Positive desintegration theory”, Tessa Kieboom – “Meer dan intelligent”
Fotocredit: Olia Danilevich